بلاگ

فرهنگ کافه نشینی همراه با سیگار – محور اصلی فعالیت در کافه ها چیست؟

فرهنگ کافه نشینی همراه با سیگار – محور اصلی فعالیت در کافه ها چیست؟

فرهنگ کافه نشینی همراه با سیگار - محور اصلی فعالیت در کافه ها چیست؟

فرهنگ کافه نشینی همراه با سیگار

در ایران کافه نشینی همراه با سیگار کشیدن در میان عموم تبدیل به یک فرهنگ شده است. و بر همین اساس است که بعضی از مردم فکر می کنند وقتی کافه می روند حتما باید سیگار بکشند.  البته عوامل دیگری هم در این مورد موثر بوده است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

برای مثال سیگار کشیدن خانم ها در جامعه ایران قابل پذیرش عموم نیست و آنها نمی توانند در محیط های باز و پارک ها سیگار بکشند به همین دلیل به دنبال یک مکان امن و آرام برای سیگار کشیدن و گپ و گفتی صمیمانه هستند و بی شک کافه ها مکانی مناسب برای وقت گذرانی آنها است.

این مسئله که سیگار کشیدن از لحاظ قانونی منعی برایش وجود دارد یا نه؛ جای بحث دارد؛  صاحبان کافه و کافی شاب ها چون متوجه تاثیر مستقیم  جذب مشتری بیشتر در حالت غیر ممنوع بودن سیگار در کافی شاپ ها ی خود هستند، همواره به دنبال ایجاد کردن شرایطی یا فضایی در کافی شاپ خود برای افراد سیگاری هستند.

ما در ادامه سیگار کشیدن در کافی شاپ ها را از منظر صاحبان این کسب و کار و مشتریانشان بررسی می‌کنیم

سیگار کشیدن در کافه ها از نظر مشتریان

سیگار کشیدن بین مشتریان کافی شاپ ها تبدیل به یک فرهنگ غالب شده است. افراد عموما با شنیدن نام کافه و قهوه ناخودآگاه سیگار و افراد سیگاری در ذهنشان تداعی می شود. همین اتمسفر و جو قهوه، سیگار، موزیک باشد و تبدیل به یک لایف استایل برای افراد زیادی در جامعه شده باشد.

یکی از پارامترهای مهم انتخاب کافی شاپ برای مشتریان وجود فضای مناسب برای سیگار کشیدن است. در این میان مشتریانی هم هستند که غیر سیگاری اند و همین مسئله کافی شاپ ها را ملزم کرده است تا تهویه مناسبی برای کافی شاپ خودشان در نظر بگیرند.

سیگار کشیدن در کافه ها از نظر صاحبان کافه و کافی شاپ ها

در بین صاحبان کافی شاپ ها و باریستا ها نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای موافق هستند و عده ای مخالفند؛ کسانی که مخالف سیگار کشیدن در کافی شاپ هستند معتقدند از نظر پذیرایی بوی سیگار از طرفی باعث آزار و اذیت مشتری می‌شود.

از طرفی دیگر سیگار باعث تضعیف بویایی و چشایی می شود که همین امر نکته منفی برای باریستاهایی است، که به صورت حرفه ای در این صنعت کار می کنند.

محور اصلی فعالیت در کافه ها چیست؟

محور اصلی فعالیت در کافه، گفتگو و دورهم‌نشینی همراه با خوردن و آشامیدن است. اصل برقراری ارتباط و گفتگو بیش از هر نیاز دیگری سبب انتخاب کافه به عنوان مکانی برای جمع شدن و همراهی افراد می‌شود، گرچه در چند سال اخیر، سیگار کشیدن را هم باید به دلایل مهم روی آوردن به کافه‌ها اضافه کرد؛ به همین دلیل کافه‌داران بخشی از فضای کافه را به کمک در یا دیوار جداکننده به مشتریان سیگاری اختصاص داده‌اند و یا با افزودن ایوان به فضای بیرونی، توانسته‌اند این افراد را نیز راضی نگه دارند.

انتخاب کافه به عنوان مکانی برای غذا خوردن از دیدگاه اقتصادی نسبت به رستوران نیز به‌صرفه‌تر است، نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، انواع شیک و دمنوش و غذاهایی که کمتر رنگ و طعم ایرانی دارند در منوی تمام کافه‌ها دیده می‌شود.

ریشه‌ و رویکرد کافه‌نشینی در ایران

کافه‌ها شکل مدرن قهوه‌خانه‌های قدیمی ما هستند که پیشینه آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. در گذشته قهوه‌خانه تنها مکانی برای گذران اوقات فراغت مردان نبود، بلکه امور مهم و گوناگونی از خواستگاری تا جنبش‌های روشنفکری در آن جریان داشت.

پس از دوران مشروطه و با مهاجرت روشنفکران به اروپا، قهوه‌خانه‌ها شکل امروزی پیدا کردند و به پیروی از کافه‌های اروپا تلاش کردند تا خود را با جریان نو روشنفکری ایران همسو کنند.

اما این اتفاق چنانکه رخ نداد و در نهایت از هدف اصلی نیز دور شد و این واپس‌ماندگی فرهنگی در ایران همچنان وجود دارد. در حقیقت، کافه‌نشینی پیش از فرهنگ آن وارد ایران شد.

حضور بیشتر زنان نسبت به مردان در کافه‌ها

در گذشته زنان کمتر در جامعه حاضر می‌شدند، اما مدرنیته شرایط حضور زنان در جامعه را برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی با خود به ارمغان آورد. نتیجه آن استقلال بیشتر زنان امروز و تلاش آنها برای داشتن حقوق برابر است.

پیشینه تاریخی سیگار کشیدن در کافه‌ها

سیگار کشیدن به ریشه‌های تاریخی کافه‌نشینی و قهوه‌خانه بازمی‌گردد که با روشنفکری همراه بود. اما امروز نیاز به استقلال و تمایل به نشان دادن رشد فکری به خانواده و به‌ویژه دوستان در گروه‌های هم سن، سبب شد تا جوانان کورکورانه از ژست روشنفکری تقلید کنند که این امر گاه ناخودآگاه است.

همراهی اعضای خانواده با نوجوانان و جوانان و پذیرش نسل جدید می‌تواند در تغییر مسیر موجود به سوی استفاده بهینه از فضای کافه‌ها و ساختن فرهنگ درست آن اثرگذار باشد.

در کنار آن با روی کار آمدن کافه‌هایی با رویکردهای فرهنگی و هنری که اهداف ویژه‌ و نقش اثرگذاری در پیوستن افراد به جریان‌هایی اثرگذار جامعه دارند، می‌توان به آینده‌ی این گونه فضاهای اجتماعی خوشبین و امیدوار بود.


راه اندازی کسب و کار حرفه ای در صنعت قهوه و کافی شاپ | روی عکس کلیک کنید…

https://irancoffeeschool.com/wp-content/uploads/2018/03/barista.jpg

آموزش قهوه – آموزش باریستا – کافی شاپ، آموزش خصوصی کافی شاپ حرفه ای

Source : www.coffeeeshop.com

منبع : www.coffeeeshop.com


مطالب مرتبط :

– آموزش قهوه ، باریستا و مدیریت کافی شاپ

– آموزش تخصصی لاته آرت – طراحی روی قهوه

– آموزش تخصصی صبحانه

– آموزش تخصصی قهوه های دمی | موج سوم

– دوره ی آشپزی تخصصی فست فود و پیتزا – ایتالیایی و آمریکایی

– آموزش تخصصی نوشیدنی های سرد | میکسولوژی مولکولی

– آموزش تخصصی رُست قهوه – برشته کاری قهوه

– آموزش تخصصی کیک و شیرینی کافی شاپی – آموزش شیرینی پزی

– آموزش تخصصی مدیریت کسب و کار کافه و رستوران

– دوره آمادگی جهت شرکت در مسابقات قهوه ، باریستا و لاته آرت

با کلیک رو عکس زیر نمونه ویدیوهای آموزشی را در کانال آپارت ما مشاهده نمایید

https://irancoffeeschool.com/wp-content/uploads/2018/03/aparat_logo.png

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید