بلاگ

طعم گل در سالاد ، غذا و مربا

کافی شاپ ، طرز استفاده از طعم گل در سالاد ، غذا  و مربا

كافي شاپ  , coffee shop ,کافی شاپ های تهران 

گل ها اغلب زینت بخش محل زندگی و كار ما هستند و از آنها به عنوان تزئینی برای میز غذا و گاه حتی بعضی از كیك ها نیز استفاده می كنیم اما از گل ها برای طبخ غذا هم می توان استفاده كرد. سابقه استفاده از گل ها در طباخی به قرن ها پیش باز می گردد. آسیایی ها سال ها است كه از گلبرگ های زرد در آشپزی سود می برند و ایتالیایی ها از شكوفه نارنج در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می كنند. در ایران نیز از سال ها پیش علاوه بر تهیه گلاب از گل رز محمدی، كه از آن در طباخی، صنایع غذایی و عطرسازی استفاده می شود، از گل رز محمدی برای پخت مربا و از گل هایی مثل بابونه، اسطوخودوس و گل گاوزبان برای تهیه دم نوش سود می برند.
امروز در نقاط مختلف جهان بسیاری از گل ها با عنوان گل های خوراكی شناخته می شوند و از رنگ، عطر و طعم آنها برای غنا بخشیدن به انواع غذاها و خوراكی ها مانند آبنبات ها، شكلات ها و شیرینی و حتی بسیاری از غذاها استفاده می شود.
اما پیش از اینكه به دنبال جمع آوری گل های خوراكی به باغ یا باغچه سر بزنید باید از شناخت كافی نسبت به گل های خوراكی برخوردار باشید. زیرا اشتباه در انتخاب گل ها و خوردن گل های غیرخوراكی می تواند به مشكلات جدی گوارشی و حتی مسمومیت منجر شود.
پیش از انتخاب گلی برای مصارف خوراكی باید از «خوردنی» بودن آن مطمئن باشید و سپس باید از گل هایی كه جهت مصارف خوراكی پرورش یافته اند و یا گل هایی كه خود پرورش داده اید و از نحوه پرورش آنها مطلع هستید برای این منظور استفاده كنید. هرگز از گل هایی كه از گلفروشی خریداری می كنید در آشپزی استفاده نكنید زیرا در پرورش این گل ها اغلب انواع حشره كش ها و سموم دفع آفات به كار برده می شوند كه ممكن است برای ما مضر باشند، اما گل هایی كه خود در باغچه پرورش می دهید معمولاً عاری از این نوع سموم هستند.
پس از آنكه از سلامت و خوراكی بودن گل اطمینان حاصل كردید به سراغ چیدن آنها بروید. گل ها را اول صبح یا در آخرین ساعات بعد از ظهر بچینید زیرا در این ساعات گل ها بیشترین ذخیره آب را در خود دارند.
هنگام انتخاب گل ها برای مصارف غذایی آنهایی را كه به تازگی شكفته شده اند و عاری از بیماری، لكه یا حشره هستند برگزینید. گل هایی را كه چیده اید در ظرفی محتوی آب و نمك خوب بشویید. سپس آبكشی كنید و برای شاداب تر شدن گل ها آنها را ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در ظرفی محتوی آب سرد و یخ نگاه دارید. در آخر گل ها را در یك صافی بریزید و بعد بر روی یك قطعه دستمال كاغذی حوله ای بچینید. گلبرگ ها را كه در اغلب گل ها بخش خوراكی گل هستند جدا كنید. ممكن است قسمت سفید انتهایی گلبرگ ها را كه محل اتصال آنها برپایه گل هستند و اندكی طعم تلخی دارند جدا كنید. حالا گل ها آماده مصرف هستند.
اگر قصد دارید گل ها را چند ساعتی نگاه دارید، آنها را به صورت درسته و قبل از جدا كردن گلبرگ ها در ظرفی آب داخل یخچال بگذارید و ظرف چند ساعت پس از چیدن مصرف كنید.
هنگام استفاده از گل ها در آشپزی به ویژه سالادها در دفعات اول مقدار زیادی گل در غذا نریزید زیرا ممكن است موجب سوءهاضمه شوند به ویژه اگر معده شما به مصرف گل عادت نداشته باشد. اگر مستعد آلرژی هستید از خوردن مقادیر بسیار كم گل ها شروع كنید تا در صورت حساسیت به آنها بدون ایجاد عوارض شدید مطلع شوید. هرگز از گل های غیرخوراكی حتی برای تزیین غذاها استفاده نكنید زیرا ممكن است به اشتباه به عنوان گل خوراكی خورده شوند.
برای غذاهای مختلف از گل هایی با طعم هماهنگ با مواد مصرف شده در غذا استفاده كنید. به عنوان مثال گل لادن طعمی فلفلی و نزدیك به بولاغ اوتی دارد و گل گاوزبان طعمی خنك مانند خیار دارد. در حالی كه بنفشه ها، رزها و اسطوخودوس طعم شیرینی دارند كه آنها را برای مصرف در سالادها و دسرها مناسب می سازد.
استفاده از گل ها در انواع غذا و دسر و نوشیدنی ها هم زمان رنگ و بو و طعم دلپذیری به آنها می بخشد. اگر در فصل تابستان و بهار یك میهمانی در پیش دارید و قصد دارید با نوشیدنی های خنك و شربت های میوه ای از مهمانان پذیرایی كنید از قبل گل های خوراكی رنگین و كوچكی را آماده كنید. در هر یك از خانه های قالب یخ یكی از گل ها را قرار دهید و سپس قالب را از آب پر كنید و در جایخی بگذارید. پس از چند ساعت از این یخ های زیبا و معطر برای خنك كردن و زیبایی بخشیدن به لیوان های شربت بهره بگیرید. (تصویر شماره۱)
برای تزیین دسرها، شیرینی ها و كیك هایتان از گل های كریستالی استفاده كنید. پس از آماده كردن گل هایتان آنها را وارونه در سفیده تخم مرغ بزنید و پس از آنكه چند ثانیه به همان صورت وارونه نگاه داشتید تا سفیده اضافی از آن جدا شود گل را در ظرفی كوچك محتوی شكر بزنید تا مقداری شكر روی گلبرگ های آغشته به سفیده بچسبد و به گل نمایی كریستالی بدهد. صبر كنید تا سفیده كاملاً خشك شود سپس از این گل های كریستالی برای تزیین كیك و دسر استفاده كنید.(تصویر شماره۲)
• مربای بهارنارنج
بهتر است طبخ مربای بهارنارنج را بلافاصله پس از چیدن گل های بهارنارنج (شكوفه های نارنج) شروع كنید. ابتدا هم وزن گل آهك تهیه كنید و آن را در حدود ۶ لیوان آب سرد حل كنید. بگذارید بماند تا آهك كاملاً رسوب كند و بعد آب زلال روی آن را در ظرف دیگری بریزید. گل های بهار نارنج را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در این آب نگاه دارید سپس با آب سرد خوب آب كشی نمایید. گل ها را در یك ظرف حاوی آب در حال جوشیدن بریزید و چند دقیقه بجوشانید سپس آن را در صافی خالی كنید و یك بار دیگر این كار را انجام دهید. سپس گل ها را حدود ۲۴ ساعت در آب بخوابانید و در این مدت سه یا چهار بار آب آن را عوض كنید تا تلخی گل كاملاً گرفته شود. هم وزن گل شكر را در مقداری آب ریخته می جوشانیم تا كاملاً حل شود. بعد گل ها را در شربت می ریزیم و می گذاریم آنقدر بجوشد كه شربت به اندازه دلخواه قوام بیابد. در آخر ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری آبلیمو اضافه می كنیم و بعد از چند جوش مربا را برداشته و در ظروف شیشه ای دردار می ریزیم.
•سالاد كاهو با همیشه بهار
۴ عدد تخم مرغ، ۱ قاشق چایخوری پودر كاری، ۵ قاشق سوپخوری سس مایونز، ۴ قاشق سوپخوری خامه، ۱ قاشق سوپخوری جعفری خردشده، ۱ عدد كاهوی بزرگ (ترجیحاً كاهوی فرانسوی كه لبه های برگش به رنگ زرشكی است)، ۲ عدد گل همیشه بهار
كاهو را خوب ضدعفونی كنید و بشویید. در یك صافی بگذارید تا آب اضافه آن گرفته شود سپس خرد كنید. تخم مرغ ها را آب پز كنید و پس از سرد شدن پوست گرفته به چهار قسمت برش بزنید. بهتر است تخم مرغ به اندازه ای بپزد كه زرده آن خیلی سفت و پودری نشود. مایونز، خامه و پودر كاری را مخلوط كنید. تخم مرغ، كاهو، جعفری را در ظرف سالادخوری بریزید و مخلوط كنید سپس سس را روی سالاد بریزید و در آخر گلبرگ‌های همیشه بهار را روی سالاد بپاشید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید