نکاتی مهم برای سالادها

سالاد غذائی است مطبوع و لذیذ که علاوه بر داشتن مواد مغذی اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای دیگر تحریک می‌نماید و به همین دلیل اغلب سالادها را در اول قبل از هر غذائی سرو می‌کنند با خوردن سالاد می‌توانیم سلامتی خود را تأمین نمائیم.
علاوه بر اینکه سالاد مطبوع و لذیذ می‌باشد دارای ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی فراوانی هم می‌باشد که بودن یک نوع آن هر روز سر میز از جمله غذای لازم و واجب است.
سالاد انواع و اقسام دارد در هر فصل و موقعیت فرق می‌کند می‌توانیم سالاد را به‌عنوان پیش غذائی یا غذای اصلی و یا با غذا و همچنین به‌عنوان دسر میل کنیم
انواع سالاد:
پیش غذائی یا اردور مثل سالاد گوجه فرنگی تخم مرغ و یا سبزی‌های تازه یا ساردین و همچنین سالادهائی که از بعضی حیوانات دریائی می‌توان درست کرد.
سالادهائی که باید با غذا خورد – سالاد کاهو – و سالادهای سبز دیگر مثل اندیو اسفناج – بلاغ اوتی و کنگر خام (کنکر خام سبزی ایست بسیار مفید که تا به حال فقط برای خورش و ماست و کنگر استفاده می‌کردیم و در هر دو وضع از پخته آن استفاده می‌نمودیم حال ما می‌توانیم کنگر خام را مثل سبزی‌های دیگر سالاد کنیم که هم مفید است و هم تنوعی در سالادهای امروزی به‌وجود آمده و کبد را هم سالم نگاه می‌دارد.)
سالادهای میوه با ژله و یا با مایونز – کلم پیچ سفید و یا قرمز که هر دو بسیار لذیذ و مفیدند و گذشته از اینکه در نظافت و شستشوی آن باید فوق العاده دقت کنیم می‌باید در موقع بریدن آن هم کارد تیزی بکار ببریم زیرا کلم دارای ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است که در موقع بریدن و خرد کردن اگر کارد کند باشد آب کلم بیرون آمده تمام ویتامین آن با آب آن خارج می‌شود و بقیه ان برای خوردن چندان مفید نیست تمام این سالادها را می‌توان با سس‌های مختلف مایونز – سس فرانسه یا مایونز شخته درست کرده آماده نمود.
سالادهائی که به عوض غذای اصلی می‌توان از آنها استفاده کرد مثل سالاد تخم مرغ – گوشت و مایونز – سالاد سیب زمینی و مرغ و مایونز – سالاد ماکارونی وسالاد لوبیا چیتی – سالاد بعضی حیوانات دریائی – سالاد مخلوط هم است که گاهی می‌توان از سبزیجات باقیمانده درست بنمائیم.
سالادهائی که به‌عنوان دسر می‌توان از آن استفاده نمود سالاد میوه و گاهی بعوض مایونز از خامه و شکر و یک نوع سس مخصوص دسر استفاده می‌کنیم و همچنین میوه و ژله که از ژلاتین شیرین درست شده است.
سالادهائی که مخصوص مهمانی است مثل سالاد آناناس – سالاد طالبی و یا سالادهای دیگر که به‌طور مجلل میتوان تزئین نمود.
روش سرو کردن انواع سالاد:
الف – اگر بخواهیم سالاد را اول سرو کنیم و تنها خورده شود باید قبل از اینکه افراد سز میز می‌آیند در کاسه یا بشقاب مخصوص سالاد به‌طوری که انفرادی کشیده و برای هر نفر در جلو ، وسط آنجائی که بشقاب غذا گذارده می‌شود قرار دهیم.
ب – اگر بخواهیم سالاد را با غذا بخوریم در طرف دست چپ بشقابی قرار می‌دهیم که مخصوص سالاد باشد و بعداً سالاد را سرو میکنیم و هر کسی برای خودش بر میدارد و ما می‌توانیم ظرف سالاد را به‌یکدیگر رد کنیم.
ج – اگر برای بشقاب سالاد جا نبود و میز شلوغ بود باید از بشقاب نان که قسمت چپ بالای چنگال قرار گرفته است استفاده نمائیم و از بشقاب نان صرف نظر کنیم. سس سالاد را می‌توان داخل سالاد نمود و یا علیحده سرو کرد – البته اگر سس را علیحده سرو کنیم سالاد تردتر و قشنگ‌تر و تازه‌تر خواهد ماند و می‌توانیم بعداً پس از سرو سالاد سس را هم دور بگردانیم.
د – سالاد را می‌توان داخل برگ کاهو و یا برگ کلم سرو کرد و اغلب اشخاص در شک و تردید هستند که آیا می‌توانند برگ کاهو و یا کلم را هم بخورند البته برگ کاهو و کلم بسیار نافع و لذیذ و خوب است و میتوان پس از خوردن سالاد داخل آن از برگ کاهو یا کلم هم استفاده نمود.
برای تهیه سالادها به نکات ذیل توجه کامل داشته باشید:
سس سالاد باید نزدیک صرف سالاد با آن مخلوط شود زیرا در صورتی‌که سس زودتر در سالاد بریزیم سبزی‌ها پلاسیده می‌شوند و آب می‌اندازند.
سرکه سالاد به‌طور متوسط باید یک سوم روغن زیتون باشد مگر آنکه سالاد را ترش تر دوست داشته باشیم.
نمک و فلفل را باید در سرکه حل کنیم و بعد روغن روغن زیتون را به آن اضافه نمائیم.
در صورتی‌که بخواهیم در سالاد سیب زمینی بریزیم ، سیب زمینی را اول با سرکه و نمک و فلفل مخلوط می‌کنیم ، بعد روغن زیتون را می‌ریزیم زیرا در این صورت ترشی بهتر جذب سیب زمینی می‌شود.
در صورت مصرف کنسرو قارچ احتیاج به سرخ کردن ندارد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید