بلاگ

کارآموز کیست ؟ | کارآموزی چیست؟

شرایط و رابطه استخدام کارگر در کارآموزی | استخدام باریستا

کارآموز کیست؟ | کارآموزی چیست؟ | کارورزی، جهشی در مسیر شغلی

کار آموز کیست؟ | کار آموزی چیست؟

تهیه وسایل و تجهیزات کافی برای کار آموزی ضروری است.

کارگاه ها و مراکز کارآموزی موظف‌ هستند تا برای آموزش کارآموز، وسایل و تجهیزات کافی را مطابق استاندارد‌های آموزشی وزارت کار و امور اجتماعی فراهم کنند.

به گزارش مدرسه قهوه ایران، کارآموزان به افرادی اطلاق می‌شود که برای ورود به شغلی که خواهان فعالیت در آن هستند، باید دوره‌های آموزشی مربوط به حرفه مورد نظر را بگذرانند تا شرایط شروع فعالیت را کسب کنند.

گذراندن دوره منوط به دستور کارفرما یا مدیر که در برخی مشاغل اجباری، رایگان یا غیررایگان است.

کارآموز کیست ؟ | کارآموز از نظر حقوقی چه کسی هست؟

کار آموز کیست؟ | کار آموزی چیست؟

با ورود کارگر به روابط کار و افزایش مهارت او، کارفرما می‌تواند کارگر را مکلف کند که در مدت زمان معین، مهارت‌های مورد نیاز شغل خود را در مراکز کارآموزی مانند فنی و حرفه‌ای فرا گیرد.

به علت حساسیت این موضوع، قانون کار افراد کارآموز را چنین تعربف می‌کند، بر اساس بند الف ماده ۱۱۲ قانون کار، کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص، بازآموزی یا ارتقای مهارت برای مدت معین در مراکز کارآموزی و آموزشگاه‌های آزاد آموزش می‌بینند.

»»» آموزش کار در کافی شاپ به شرط استخدام با شرایط عالی | کلیک کنید…

طبق بند ب قانون فوق، افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی به منظور فراگرفتن حرفه‌ای خاص، ( کافی شاپ ) برای مدت معین که اضافه بر سه سال نباشد، در کارگاهی معین به کارآموزی همراه با کار اشتغال دارند، مشروط بر آن که سن آن‌ها از ۱۵ سال کمتر نبوده و از ۱۸ سال تمام بیشتر نباشد.

در تبصره ۱ ماده ۱۱۲ آمده است کارآموزان بند (الف) ممکن است کارگرانی باشند که مطابق توافق کتبی منعقده با کارفرما به مراکز کارآموزی معرفی می‌شوند یا داوطلبانی باشند که شاغل نیستند و مستقل به مراکز کارآموزی مراجعه می‌کنند.

کارگران شاغلی که مطابق تبصره ۱ ماده ۱۱۲ برای کارآموزی در یکی از مراکز کارآموزی پذیرفته می‌شوند، از حقوق زیر برخوردار خواهند بود.

شرایط و رابطه استخدام کارگر در کارآموزی

کار آموز کیست؟ | کار آموزی چیست؟

رابطه استخدامی کارگر در مدت کارآموزی قطع نمی‌شود و این مدت از هر لحاظ جزو سوابق کارگر محسوب می‌شود، مزد کارگر در مدت کارآموزی از مزد ثابت و یا مزد مبنا کمتر نخواهد بود.

مزایای غیر نقدی، کمک‌ها و فوق العاده‌هایی که برای جبران هزینه زندگی و مسئولیت‌های خانوادگی به کارگر پرداخت می‌شود در دوره کارآموزی کماکان پرداخت خواهد شد.

»»» آموزش باریستا در کافی شاپ و کارورزی رایگان، به شرط استخدام با شرایط عالی | کلیک کنید…

چنانچه کارفرما قبل از پایان مدت، بدون دلیل موجه مانع ادامه کارآموزی شود و از این طریق خسارتی به کارگر وارد کند، کارگر می‌تواند به مراجع حل اختلاف مندرج در قانون کار مراجعه و مطالبه خسارت کند.

کارآموز کیست ؟ وظایف کارآموز چیست؟

کار آموز کیست ؟ وظایف کارآموز چیست؟

کارگری که مطابق تبصره ۱ ماده ۱۱۲ برای کارآموزی در یکی از مراکز کارآموزی پذیرفته می‌شود مکلف است تا پایان مدت مقرر به کارآموزی بپردازد و به طور منظم در برنامه‌های کارآموزی شرکت و مقررات و آیین نامه‌های واحد آموزشی را مراعات و دوره کارآموزی را با موفقیت به پایان برساند سپس بعد از طی دوره کارآموزی، حداقل دو برابر مدت کارآموزی در همان کارگاه به اشتغال مشغول شود.

ممکن است به علت مشکلاتی، ادامه کارآموزی برای کارگر امکان‌پذیر نباشد در صورتی که کارآموز پس از اتمام کارآموزی حاضر به ادامه کار در کارگاه نباشد، کارفرما می‌تواند برای مطالبه خسارت مندرج در قرارداد کارآموزی به مراجع حل اختلاف موضوع این قانون مراجعه و تقاضای دریافت خسارت کند.

البته این موضوع منوط به شرایط خاصی است که بر اساس بند‌های قرارداد، کارفرما می‌‎تواند درخواست مطالبه خسارت کند.

طبق ماده ۱۱۶ قانون کار، قرارداد کارآموزی علاوه بر مشخصات طرفین باید حاوی مطالبی مانند تعهدات طرفین، مزد کارآموز، محل کارآموزی، حرفه یا شغلی که طبق استاندارد مصوب تعلیم داده خواهد شد، شرایط فسخ قرارداد (در صورت لزوم)، هر نوع شرط دیگری که طرفین در حدود مقررات قانونی ذکر آن را در قرارداد لازم بدانند، باشد.

»»» آموزش کار در قهوه فروشی و کارورزی رایگان به شرط استخدام با شرایط عالی | کلیک کنید…

کارآموزی نوجوانان تا سن ۱۸ سال تمام در صورتی مجاز هستند که از حدود توانایی آنان خارج نبوده و برای سلامت، رشد جسمی و روحی آنان مضر نباشد.

به موجب ماده ۱۱۸ قانون کار، مراکز کارآموزی موظف‌اند برای آموزش کارآموز، وسایل و تجهیزات کافی را مطابق استاندارد‌های آموزشی وزارت کار و امور اجتماعی در دسترس وی قرار دهند و به طور منظم و کامل، حرفه مورد نظر را به او بیاموزند. همچنین مراکز مذکور باید برای تامین سلامت و ایمنی کارآموز در محیط کارآموزی، امکانات لازم را فراهم آورند.

»»» مزایای مدرک فنی و حرفه ای چیست؟ | شناخت، مزایا و شرایط اخذ مدرک فنی حرفه ای – کلیک کنید …

»»» کشورهایی که مدرک فنی حرفه ای را تایید میکنند | مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای – کلیک کنید …

پیوند کوتاه : https://irancoffeeschool.com/Apprentice


برای مطالعه مقالات به روز و تخصصی در زمینه قهوه و باریستا به بخش مقالات سایت کافی شاپ مراجعه کنید.


»»» مشاهده کامل عناوین دوره های آموزش | کلیک کنید…

دوره های تخصصی مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران

»»» سایر دوره های مدرسه قهوه و خانه باریستا ایران | کلیک کنید…


»»» لیست کامل هنرجویان “مدرسه قهوه ایران” | کلیک کنید…

آموزش قهوه، باریستا و مدیریت کافی شاپ

مدرک بین المللی باریستا | آموزش قهوه، باریستا و مدیریت کافی شاپ

سایت کافی شاپ دات کام | اولین سایت معرفی رستوران ها و کافی شاپ های ایران


استاندارد‌های آموزشی,استخدام باریستا,استخدام کارگر,شرایط کارآموزی,کارآموزی چیست؟,کارآموز کیست؟,محیط کارآموزی,کارآموز ,کارورزی رایگان,آموزش کارآموز,وظایف کارآموز چیست؟,مراکز کارآموزی,برنامه‌های کارآموزی,حقوق کارآموزی, حقوق باریستا, واحد آموزشی,دوره کارآموزی,کارفرما,مزد کارآموز,قانون کار,مزد باریستا,Apprentice,کارورزی,کارورزی رایگان,مسیر شغلی

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید