بلاگ

مصرف مكرر فست فودها ذائقه كودكان را تغییر می‌دهد

.:: مصرف مكرر فست فودها ذائقه كودكان را تغییر می‌دهد ::

کافی شاپ . کام : مصرف مكرر غذاهای آماده و فست فودها می‌تواند زمینه را برای بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم كرده و كودكان را نیز با عادات غذایی ناسالم هر چه بیشتر به سمت مصرف اینگونه غذاها سوق دهد.

یوسف نقیایی در یک گفت‌وگو اظهار داشت: فست فودها یا غذاهای آماده غذاهایی نظیر پیتزا، ساندویچ های سرد و گرم، سوسیس، كالباس و … هستند كه بیشتر این غذاها از نظر محتوای كالری، چربی، قند و نمك بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار دارند. وی گفت: از آنجایی ‌كه این غذاها عمدتا به شكل سرخ كردنی و با مصرف روغن زیاد تهیه می‌شوند، علاوه بر كالری زیاد می‌توانند به علت مصرف روغن‌های نامناسب با اسیدهای چرب اشباع و ترانس بالا زمینه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز در فرد ایجاد كرده و سلامت فرد را به خطر بیاندازند.

كارشناس مسؤول تغذیه مركز بهداشت استان یزد در خصوص مصرف فست فودها برای كودكان، اظهار كرد: استفاده از این غذاها در كودكان، عادات ناسالم غذایی را به دنبال دارد و به دلیل استفاده زیاد از طعم دهنده‌ها و یا مواد قندی و نمك‌های طعام ذائقه كودكان را تغییر داده و آنها را به سمت مصرف هرچه بیشتر غذاهای آماده سوق می‌دهد. نقیایی تصریح كرد: وجود مشكلات بهداشتی در تهیه مواد اولیه فست فودها از بحث‌های دیگری است كه می‌تواند سبب بیماری در افراد شود و این مشكلات بهداشتی خصوصا در ایام گرم تر سال با شیوع بیشتری موجب بروز بیماری‌های گوارشی در فرد مصرف كننده می‌شود.

وی گفت: از طرف دیگر در صورتی‌كه نظارت مناسب بر مواد اولیه این غذاها وجود داشته باشد و از تركیبات مناسب در تهیه این غذاها استفاده شود، می‌تواند تامین كننده خوبی از مواد غذایی برای افراد باشد. به عنوان مثال تهیه پیتزا یا ساندویچ‌های خانگی با مواد كاملا بهداشتی و مغزی می‌تواند غذایی سالم و مناسب باشد. نقیایی اضافه كرد: نكته كلی در مصرف این قبیل غذاها، علاوه بر اطمینان از مواد اولیه بهداشتی و سالم، رعایت تعداد دفعات مصرف فست فودهاست چرا كه استفاده مكرر آنها منجر به چاقی، اضافه وزن و مشكلات ناشی از آن همچون فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و … می‌شود.

این كارشناس تغذیه در ادامه در خصوص افزایش مصرف این غذاها در كشور و استان اشاره كرد و گفت: متاسفانه تعداد مركز عرضه این غذاها در كشور و استان یزد روز به روز رو به افزایش است كه نیاز به نظارتهای بیشتر را نشان می‌دهد. وی گفت: ‌اصلی‌ترین نوع نظارت بر عهده مراكز بهداشت است كه از نظر وضعیت بهداشتی و محیطی مراكز تهیه فست فودها و غذاهای آماده را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی‌ كه مواد غذایی بدون مجوز بهداشت در تهیه غذاها استفاده شوند اجازه فعالیت به مركز تهیه اینگونه غذاها نمی‌دهند و این به تنهایی كافی نیست چرا كه بسیاری از مواد غذایی دارای پروانه ساخت نیز از نظر تغذیه‌ای مناسب نیستند.

انتهای پیام ، سایت کافی شاپ . کام  :: شماره پیام : 260

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید