ضررهاى آب ميوه

هميشه مادران تصور مى كنند، آشاميدن بيش از حد آب ميوه براى كودكان مفيد و آشاميدن نوشابه هاى گازدار مضر است. اما جالب است بدانيد تحقيقات گسترده اى در اين زمينه انجام شده و مشخص شده كه تمام نوشيدنى هاى شيرين باعث نفخ شكم و پوسيدگى دندان كودكان مى شود.
دكتر «ديويد لادونيگ» كارشناس امور تغذيه و مبارزه با چاقى بيمارستان بوستون مى گويد: تمام نوشيدنى هاى شيرين مثل هم و داراى ۱۰۰درصد شكر هستند، در واقع يك ليوان آب انگور گازدار ۱۵۹كالرى و يك ليوان آب انگور معمولى كه تازه عنوان شيرينى طبيعى را نيز همراه دارد ۲۲۸ كالرى دارد.
بنابراين شكر، شكر است و بايد در مورد آشاميدن آب ميوه هاى شيرين جانب احتياط را رعايت كنيد.
قبل از توليد اين آب ميوه ها، همه كودكان از آب و شيرينى استفاده مى كردند و باتوجه به اين نكته كه بيش از يك سوم كودكان در جهان با معضل چاقى روبرو هستند، پزشكان به جاى هرگونه نوشيدنى شيرين، آب را توصيه مى كنند و آشاميدن نوشيدنى هاى شيرين را خطرآفرين مى دانند، زيرا اين نوشيدنى ها ممكن است نتواند، تعادل لازمه بين ميزان كالرى و موادمغذى را در بدن كودكان برقرار كند و اما در مورد كودكان خيلى كوچك، طعم خوب شيرين آب ميوه ها، اشتها و ذائقه آنها را براى خوردن شير مادر از بين مى برد و در سنين بالاتر باعث افزايش وزن و افزودن صدها كالرى به بدن مى شود. يك فنجان نيمه پر آب سيب حدود ۶۰ كالرى يعنى درست به ميزان كالرى يك سيب كامل را داراست با اين تفاوت كه يك عدد سيب فيبر لازم را نيز به بدن مى رساند.
در سال ،۲۰۰۱ سازمان بهداشت كودكان در آمريكا اظهار داشت: به كودكان زير ۶ ماه اصلاً آب ميوه ندهيد، چون هيچ گونه ارزش غذايى براى آنها ندارد و بعد از گذشت يكسال نيز دادن آب ميوه اختيارى است و تا سن ۶ سالگى تنها آشاميدن يك فنجان آب ميوه در روز كافى است.
بررسى ها نشان مى دهد، عليرغم هشدارها ۳۵درصد تا ۳۹ درصد كودكان زيريكسال از آب ميوه استفاده مى كنند و اين موضوع باعث مى شود تا در آينده نيز اشتهاى خود را نسبت به خوردن ميوه از دست بدهند.
((كپي برداري با حفظ منبع مجاز مي باشد  http://www.coffeeeshop.COM.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید