قهوه از كجا مي آيد ؟

سایت کافی شاپ دات کام : سرگذشت دانه هاى قهوه

به گزارش سایت کافی شاپ : سال ۱۳۱۱ زمانى كه تهران چند خيابان و محله محدود بود، در دورانى كه هنوز صداى ممتد بوق ماشين ها گوشها را با ريتم منظم سم اسبها بر زمينى بدون آسفالت بيگانه نكرده بود، در سالهايى كه آسمان دود و غبار گرفته شهر آبى تر بود و مردم بى رياتر از اين روزها، يك نوشيدنى گرم و معطر مى رفت تا جاى خود را در فرهنگ غذاى ايرانى ها باز كند. سال۱۳۱۱ همزمان بود با گشايش دكه اى كوچك ، دكه اى كه بعد از قهوه فروشى عثمانى دومين قهوه فروشى در تهران محسوب مى شد. شايد زمانى كه «پاى ليك» (يكى از زنان ارامنه شهر) اين دكه كوچك قهوه فروشى را راه اندازى كرد، هرگز فكر نمى كرد بيشتر از نيم قرن بعد باز هم بوى قهوه اين محل هر رگذرى را سرمست كند.
سى و پنج سال زمان لازم بود تا اين دكه كوچك قهوه فروشى به مغازه اى نه چندان بزرگ اما سراسر قهوه تبديل شود، قهوه ترك، قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو، قهوه…
واهه يوناتان از نسل همان زن يكى از نوادگان همان زنى است كه هفتاد و دو سال پيش اين قهوه فروشى را راه انداخت و امروز بعد از بسته شدن قهوه فروشى عثمانى قديمى ترين قهوه فروشى تهران محسوب مى شود. « واهه يوناتان» در حالى كه قهوه ها را داخل پاكتهاى دوجداره مى ريزد و به دست مشترى ها مى دهد، مى گويد: اين پاكتها مانع بيرون دادن روغن قهوه مى شود و از طرفى مانع ورود ميكروب و كثيفى به داخل قهوه. قهوه هاى بسته بندى هم به كمك تكنولوژى مدرن بدون هوا (خلأ) بسته بندى مى شوند.
واهه يوناتان معتقد است نوشيدن قهوه هيچ ضررى ندارد و حتى باعث كاهش قندخون مى شود. در وصف خاصيت رفع خستگى قهوه نيز سخن فراوان است و تقريباً همه مى دانند با نوشيدن يك فنجان قهوه سرحال خواهند شد.
قهوه چيست؟
قهوه گياهى است كه نخستين بار به وسيله يك چوپان شناسايى شد و سالها بعد مردم به مرور روشهاى مختلف دم كردن آن را ابداع كردند. تاكنون تمام تلاشها براى كاشت اين گياه در ايران با شكست روبرو شده است. اين بوته سبزرنگ با گلهاى قرمز در كشورهاى گرمسيرى مانند برزيل، سنگاپور، اندونزى، مالزى و… به خوبى عمل مى آيد. به بوته اى كه دانه هاى قهوه روى آن به عمل مى آيد «كافير» مى گويند. كافير دو نوع است. «عربيكا» و «روباستا». قهوه عربيكا
دو سوم قهوه جهان را تشكيل مى دهد و در آمريكاى جنوبى، مركزى و سواحل شرقى آفريقا و ارتفاعات ۶۰۰ تا ۲هزارمترى به عمل مى آيد. قهوه روباستا يك سوم بقيه قهوه جهان را تشكيل مى دهد و در مناطق شرجى آفريقا و آسيا در ارتفاعات حدود ۶۰۰متر به عمل مى آيد. طعم قهوه روباستا از عربيكا قوى تر است به همين دليل قهوه روباستا اغلب با قهوه عربيكا مخلوط مى شود تا طعمى قوى تر توليد كند.
دانه هاى گياه قهوه بعد از بو دادن (رس شدن) و آسياب شدن آماده فروش مى شود، اما گروهى از مردم ترجيح مى دهند زحمت آسياب كردن اين دانه ها را خودشان بر عهده بگيرند. به عقيده اين عده با اين روش مى توان قهوه بهتر و تازه ترى ميل كرد.
مزه و بو دو عامل اصلى در تشخيص قهوه هاى خوب و درجه يك هستند كه تنها از راه تجربه قادر به شناسايى آن خواهيد بود و اگر اين تجربه را نداشته باشيد مجبور هستيد به حرف قهوه فروش اكتفا كنيد.
قهوه ترك
قهوه ترك محبوب ترين قهوه نزد ايرانيان است كه روش تهيه آن نسبت به ساير قهوه ها آسان تر است. ايرانى ها به دليل غلظت و كف دار بودن قهوه ترك علاقه بيشترى به خوردن اين قهوه دارند. قهوه ترك برخلاف نامش در كشورهاى سنگاپور، اندونزى ومالزى كاشته مى شود اما از آنجا كه طريقه تهيه اين قهوه اولين بار توسط تركهاى عثمانى ابداع شد به قهوه ترك شهرت يافته است. براى تهيه قهوه ترك كافى است به اندازه دلخواه قهوه ترك مرغوب خريدارى كنيد (قيمت هر كيلو قهوه ترك مرغوب مانند ساير قهوه ها حدود ۶۵هزار ريال است) و سپس يك قاشق مرباخورى شكر، يك قاشق سرپرمرباخورى قهوه و يك فنجان آب سرد را در قهوه جوش بريزيد و خوب مخلوط كنيد. قهوه جوش را روى حرارت ملايم قرار دهيد. نكته مهم در تهيه قهوه ترك:
به محض اينكه كف قهوه بالا آمد قهوه جوش را از روى حرارت برداريد. در صورتى كه قهوه را براى چند نفر آماده كرده ايد؛ ابتدا به صورت مساوى كف ها را داخل فنجان بريزيد و بعد قهوه را اضافه كنيد. قهوه ترك برخلاف ساير قهوه ها نيازى به دستگاه مخصوص قهوه ساز ندارد و فقط يك شيرجوش معمولى هزاروپانصدتومانى كافى است.
قهوه فرانسه
دانه هاى قهوه فرانسه آسياب شده درشت تر از قهوه اسپرسو و ترك است. اين قهوه متعلق به كشور برزيل است اما مانند قهوه ترك به دليل ابداع طرز تهيه و دستگاه مخصوص قهوه ساز به وسيله فرانسوى ها به قهوه فرانسه معروف شده است ، فرانسويها ترجيح مى دادند قهوه اى با رنگ روشن تر بنوشند به همين دليل دانه هاى قهوه را بيشتر بو دادند. اگر قصد ميل كردن قهوه فرانسه داريد حتماً بايد يك قهوه ساز مخصوص داشته باشيد انواع اين قهوه ساز با قيمت هاى متفاوت در بازار و قهوه فروشى ها موجود است. يك قهوه ساز نه چندان گرانقيمت يك نفره حدود ۵ هزار تومان قيمت دارد. اين قهوه سازها داراى يك فيلتر تورى است كه قهوه با عبور از اين فيلتر به صورت قطره قطره مى چكد.
قهوه اسپرسو
قبل از هرچيز يادتان باشد هرگز اين قهوه را به هنگام استراحت در محل كار و يا پيش از خروج از منزل براى رفتن سر كار ننوشيد ، اسپرسو را بايد بعداز يك غذاى خوب در زمانى كه وقت كافى براى آرامش و استراحت داريد ميل كنيد.
لوبيجى در سال ۱۹۰۳ اسپرسو را ابداع كرد. او هميشه از اتلاف وقت كارمندان شركتش براى تهيه و نوشيدن قهوه ناراضى بود و به همين علت به دنبال وسيله اى براى تهيه سريع قهوه مى گشت. لوبيجى به دنبال راهى بود تا به كمك فشار در فرايند دم كردن قهوه زمان لازم براى درست كردن آن را كاهش دهد. او عاقبت موفق به ساخت دستگاه قهوه سازى شد كه نام آن را «اسپرسو» گذاشت. اسپرسو يك واژه ايتاليايى است به معناى «سريع» . اين دستگاه در زمان كمتر قهوه با كيفيت بهترى را تهيه مى كرد اما مردم استقبال زيادى از آن نكردند. لوبيجى بى پول ماند و در سال ۱۹۰۵ حقوق مربوط به اين دستگاه را به شخص ديگرى فروخت. اين شخص توانست قهوه اسپرسو را در ايتاليا محبوب كند.
قهوه ساز اسپرسو در ابتدا قهوه اى با كمى مزه سوختگى تهيه مى كرد، اين طعم ناشى از عبور با فشار آب جوش از ميان قهوه آسياب شده طى فرايند دم كردن بود. در سال ۱۹۳۸ كرموترى پمپ پيستونى را براى قهوه ساز اسپرسو ابداع كرد اين پمپ دماى آب را كنترل مى كرد و فقط امكان عبور آب داغ را از قهوه مى داد. لايه اى از كف روى اين قهوه وجود دارد كه به اين كف «خامه قهوه» مى گويند. در سال ۱۹۶۱ – م «فائما» پمپ برق را جايگزين پمپ پيستونى و روش سنتى كرد.
در اسپرسو ساز آب از داخل محفظه مخصوص با فشار به جوش آور (بويلر) ماراى المنت گرمايى وارد مى شود. آب ، داخل جوش آور به دماى ۹۲ درجه سانتى گراد و فشار ۱۵ بار مى رسد و سپس با دماى بالا از جوش آور خارج مى شود و از نگهدارنده فيلتر كه حاوى قهوه آسياب شده و يا قهوه كيسه اى است عبور مى كند. در انتها قهوه در محفظه مخصوص جمع مى شود و يا به طور مستقيم در فنجان مى ريزد. در قهوه سازهاى بخار اين المنت گرمايى است و با ايجاد فشار ۳‎/۵ بار آب را داغ مى كند. قهوه اسپرسو را حتماً بايد با خامه قهوه (رويه كاراملى رنگ ) كه نشانه يك اسپرسو خوب است ميل كنيد. مى توانيد قهوه اسپرسو را بعد از ريختن داخل فنجان با كمى خامه رقيق شده با شير پرچرب به كمك يك خلال دندان تزئين كنيد.
قهوه هاى فورى
قهوه هاى فورى از مشتقات قهوه هستند كه بعد از عبور از يكسرى مراحل به صورت قهوه هاى آماده به فروش مى رسند. قهوه هايى كه در كارخانه هاى مختلف تهيه مى شوند هركدام داراى ويژگى ها و طعم مخصوص خودشان هستند به طور مثال goldدر دماى زير صفردرجه به عمل مى آيد.
موكا قهوه اى است ۱۰۰ درصد عربيكا. اين قهوه مخلوطى از قهوه كوهپايه هاى مرتفع آمريكاى مركزى و اتيوپى است . موكاكف فراوان و كنترل شده دارد.
قهوه كپسولى : بهداشتى ، مقرون به صرفه ، آسان و در بسته بنديهاى وكيوم شده است . اين نوع بسته بندى به منظور نگهدارى طعم و عطر قهوه صورت مى گيرد. هر كپسول از حدود
۷ گرم قهوه تهيه شده است.
ناكترن قهوه اى است بدون كافئين (دى كافئين شده از آب چشمه ) كه مخلوطى است از قهوه كشورهاى برزيل و هائيتى ،
۱۰۰ درصد عربيكا. اگر شبها دچار بى خوابى مى شويد نوشيدن آن را در شب به شما توصيه مى كنيم.
پاريزين يا قهوه صبحگاهى قهوه اى است با خلوص بالا، طبيعى ، پرانرژى و نشاط آور. اين قهوه مخلوطى است از قهوه كشورهاى كامرون ، برزيل و آمريكاى مركزى.
بعد از خواندن اين گزارش يك فنجان قهوه معطر مى چسبد. نظر شما چيست؟!
اتتهای پیام ، سایت کافی شاپ . کام  :: شماره پیام : 205

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید