بلاگ

تفاوت قهوه فیلتر شده و اسپرسو

قهوه فیلتر شده با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟

قهوه فیلتر شده با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟

با توجه به این که فروشندگان قهوه‌های اسپشالیتی شیوه‌های جدیدی را برای دم آوری قهوه استفاده می کنند و هر روز شیوه های دم آوری جدیدی به وجود می آید ما در این یادداشت سعی داریم دو شیوه دم آوری یکی اسپرسو و دیگری فیلتر شده را مورد بررسی قرار دهیم و این که قهوه فیلتر شده با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟ را مشخص کنیم پس با ما همراه باشید.

قهوه فیلتر شده با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟

تفاوت قهوه فیلتر شده و اسپرسو؟

اما تفاوت واقعی میان قهوه‌ی اسپرسو و قهوه‌ی فیلتر شد هچه چیزی است؟ طعم، آماده‌سازی، شیمی قهوه است. اینها تفاوت های اصلی این دو نوع قهوه را برای ما مشخص می کنند.

اسپرسو چیست؟

اسپرسو با دم آوری درجه حرارت بسیار بالا و عبور آب تحت فشار، باعث می شود که نتیجه قهوه‌ای چگال تر و غلیظ‌تر نسبت به قهوه‌های فیلتر شده گردد. اسپرسو پایه و اساس همه‌ی نوشیدنی‌های دیگری است که ددر کافی شاپ درست می شود. مثل آمریکانو، کاپوچینو، فلت وایت، لاته و….

قهوه فیلتر شده با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟

یک فنجان اسپرسو از چه چیزی تشکیل شده است؟

  • کریما

کریما همان لایه‌ی قهوه‌ای-طلایی تشکیل‌شده بر روی شات اسپرسو است که شامل پروتئین، روغن و ملانویئیدین هاست که ترکیبی از شکر و آمینواسیدها هستند. همه‌ی قهوه‌ها این کریما را تولید نمی‌کند و جالب اینجاست که بعضی‌ها آن را تلخ و بعضی دیگر آن را نشانه‌ی یک شات خوب می‌دانند.

  • مایع

مایع اسپرسو، اصلی‌ترین قسمت این نوع قهوه است که اسیدیتی و شیرینی با خود به همراه دارد. که خود این مایع را هم می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: بدنه و قلب. بدنه یا همان بادی میانی‌ترین قسمت اسپرسوست و به صورت نرمال رنگی قهوه‌ای متمایل به کاراملی دارد و بخشی که آن را قلب می‌نامند در واقع بخش زیرین اسپرسوست که معمولاً غلیظ‌تر و تیره‌تر است.

اسپرسو

قهوه‌های فیلتر شده چیست؟

اسپرسو و قهوه فیلتر شده در تئوری، مفاهیمی یکسان هستند چون که پایه‌ی آن‌ها یکسان است. آب داغ بر روی قهوه ریخته می‌شود، این آب از میان قهوه‌ی آسیاب شده عبور می‌کند، به فیلتر می‌رسد و در نهایت به درون فنجان سرازیر می‌شود.

فرآیند دم کشیدن

اما تفاوت اصلی بین اسپرسو و قهوه های فیلتر شده  این است که در قهوه‌های فیلتر شده به‌جای فشار دادن آب و عبور آن از میان قهوه‌ی آسیاب شده، آب با نیروی جاذبه‌ی زمین به سمت پایین سرازیر می‌شود. به همین دلیل فرآیند دم کشیدن آن طولانی‌تر است، اما قهوه‌ی حاصله هنوز هم از قدرت زیادی برخوردار است.

علاوه بر همه‌ی این‌ها، قهوه‌ای که در این نوع دم آوری استفاده می‌شود باید میزان بیشتری را شامل گردد و آب بیشتری نیز نیاز است.

قهوه های فیلتر شده

قهوه فیلتر شده میزان کمتری از اسیدیتی را در خود دارد و طعم‌های منحصر به‌ فرد و پیچیده‌ی قهوه را برجسته می‌سازد. به همین دلیل این روش بیشتر برای دم آوری قهوه‌های اسپشالیتی استفاده می‌گردد و اجازه می‌دهد تا تمام طعم‌های موجود در آن به کسی که آن را می‌نوشد برسد.

و برخلاف اسپرسو که دارای چگالی بالا و لایه‌لایه است، این نوع قهوه، در اصطلاح قهوه‌ای تمیز و دارای وضوح زیاد است. دلیل آن، این است که هرچه میزان آب بیشتر باشد میزان بیشتری از روغن‌های موجود در قهوه را به خود جذب می‌کند، که این عمل طی زمان و فشار مناسب رخ می‌دهد، نه در حالت فشار بیش‌ازحد. علاوه بر کمتر بودن و پایین‌تر بودن میزان اسیدیتی در مقایسه با اسپرسو، این قهوه همچنین حس دهانی کمتری به کسی که آن را می‌نوشد می‌دهد.

آماده‌سازی قهوه‌ی فیلتر شده چقدر طول می‌کشد؟

زمانی که برای دم آوری یک قهوه‌ی فیلترشده صرف می‌شود، دقیقاً همانی است که صرف بیرون کشیدن طعم‌های خوب و پیچیدگی‌های قهوه می‌شود. پس ارزش صبر کردن را دارد. پروسه‌ی آن بدین‌ صورت شروع می‌شود که حداقل سی ثانیه  صرف خیس کردن قهوه‌ی آسیاب شده و اصطلاحاً شکوفه زدن قهوه می‌شود.

قهوه فیلتر شده

این ۳۰ ثانیه فرصت آزادسازی دی‌ اکسید کربن از درون قهوه را می‌دهد و همچنین اجازه می‌دهد که آب راحت‌تر جریان یابد و راه خود را از میان قهوه‌ی آسیاب شده پیدا کند. مرحله بعدی، ریزش آب تا دوباره شکوفه زدن قهوه چیزی نزدیک به یک دقیقه و نیم الی دو دقیقه زمان نیاز دارد و چند بار هم قابل تکرار است.

این در حالی که قهوه‌ی اسپرسو برای دم آوری تنها به ۲۵ الی ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد، نه کمتر و نه بیشتر. البته اگر قهوه‌ای درست می‌کنید که در آن شیر ریخته می‌شود، قطعاً مدت‌زمانی هم صرف بخار دادن و ریختن شیر درون فنجان خواهد شد.

 ابزار دم آوری قهوه اسپرسو و قهوه فیلتر شده؟

زمانی که بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، قطعاً خرید ابزار برای دم آوری به روش قهوه‌ی فیلترشده بسیار ارزان‌تر از خرید و سرمایه‌گذاری بر روی یک ماشین اسپرسو است. برای قهوه‌ی فیلترشده، شما نیاز به یک دریپر، فیلترهای کاغذی و یک فنجان دارید. البته داشتن ابزارهایی نظیر ترازو و دماسنج نیز به دقیق‌تر شدن نتیجه‌ی حاصل بسیار کمک خواهند کرد.

دریپرهای زیادی وجود دارند که شما می‌توانید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید نظیر کمکس، کلور دریپر، کالیتا، V60و…. که هرکدام نیز دارای انواع متفاوتی از لحاظ جنس می‌باشد و در کل تمام این روش‌ها دارای تفاوت‌های جزئی‌ای مانند سوراخ‌ های چکیدن آب، ساختار آن و چیزهای از این‌ دست هستند.

روش دم آوری قهوه فیلتر شده

در سوی دیگر، ماشین اسپرسو می‌تواند در زمان کم، فنجان‌های قهوه‌ی بیشتری برای شما به ارمغان آورد و قطعاً یک دستگاه اسپرسوساز خانگی هزینه‌ی کمتری به دنبال خواهد داشت اما نمی‌توان انتظاری معادل یک دستگاه اسپرسو در مقیاس تجاری را از آن داشت. البته ماشین اسپرسو علاوه بر هزینه‌ی اولیه‌ی بالا، نیاز به فضا و انرژی الکتریسیته بیشتری نیز دارد. همچنین ابزارهای جانبی‌ای نیز نیاز دارد که در خرید و تهیه‌ی آن‌ها باید دقت کرد، مانند پورتافیلتر، سبد پورتافیلتر و..

قهوه‌ی اسپرسو و فیلترشده، کدام یک بهتر است؟

قهوه‌ی فیلترشده راهی دقیق‌تر برای دستیابی به طعم‌های درون فنجان است، به‌خصوص آن‌هایی که درون قهوه‌ی اسپرسو نمود ندارند و پروسه‌ای آرام و بدون فشار است.

این در حالی است که اسپرسو همچنان برتری خود را از لحاظ زمانی دارد و یک روش فوق‌العاده سریع است برای کسانی که احتیاج مبرم به کافئین دارند.

چیزی که باید به آن توجه کرد این است که شما چه نوع قهوه‌ای را می‌پسندید. با توجه به ماهیت غلیظ و سیروپی اسپرسو غالباً آن را با شیر می‌نوشند. خاصیت کرم مانند شیر فوم داده‌شده شیرینی بیشتری به اسپرسو می‌بخشد و می‌تواند اسپرسو را به شکل کاپوچینو، فلت‌وایت و لاته درآورد.

در مقایسه، قهوه‌ی فلیترشده غلظت کمتری دارد، تمیزتر است و اسیدیتی کمتری را نیز شامل می‌شود. این بدین معنی است که این نوع قهوه معمولاً بدون شیر نوشیده می‌شود.

در پایان، انتخاب بین این دو سبک دم آوری کاملاً به شما بستگی دارد و اینکه چه انتظاری از قهوه‌ی خود دارید. و مثل همیشه فراموش نکنید که علاوه بر روش دم آوری، نوع قهوه، بسته به خاستگاه و نوع رست آن در طعم قهوه‌ی نهایی بسیار تأثیرگذار است.

قهوه فیلتر شده با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟

منبع: coffeeeshop.com


مطالب مرتبط :

با کلیک رو عکس زیر نمونه ویدیوهای آموزشی را در کانال آپارت ما مشاهده نمایید

کافی شاپ | اولین سایت معرفی رستوران ها و کافی شاپ های ایران

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید