بلاگ

تاریخچه کافی شاپ های زنجیره ای استار باکس

اين مطلب را در گوگل محبوب کنيد   {plusone lang=fa}

امروزه در اقصی نقاط جهان از جمله مکزیک، چین، بریتانیا، استرالیا، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ترکیه، اسپانیا، اتریش، اندونزی، یونان، شیلی، پرو، نیوزلند، مالزی، لبنان، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای دیگر شعب این کافی‌شاپ افتتاح شده‌اند.

نام این شرکت از شخصیت استارباکس، یکی از شخصیت های «موبی دیک»، رمان معروف هرمان ملویل، گرفته شده و نشان استارباکس یک پری دریایی دارای دو دم را نشان می‌دهد.

علاوه بر انواع قهوه دم‌کردنی و اسپرسو، در فروشگاه‌های استارباکس چای، انواع نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ های آماده و نوعی میلک‌شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» نیز سرو می‌شود. در فروشگاه‌های واقع در سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر صبحانه شامل تخم مرغ، همبرگر، پنیر، شیرینی کره‌ای (مافین) و ساندویچ اسفناج و پنیر نیز به مشتریان پیشنهاد می‌شود. ثابت بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌های استارباکس یکی از قوانین این شرکت است.

تاریخچه استار باکس

اولین کافی‌شاپ با نام استارباکس در سال ۱۹۷۱ در شهر سیاتل با همکاری یک معلم زبان انگلیسی به نام جری بالدوین (Jerry Baldwin)، یک معلم تاریخ به نام زو سیگل (Zev Siegel) و نویسنده‌ای به نام گوردون بوکر (Gordon Bowker) کار خود را آغاز نمود. مشوق این سه نفر در راه‌اندازی مکان فوق که در آن قهوه خام و تجهیزات مختلف مرتبط با آن به فروش می‌رسید، شخصی به نام آلفرد پیت بود. این فروشگاه واقع در محله پایک پلیس (Pike Place) کماکان به فعالیت مشغول است.

در سال ۱۹۸۲ موسس اصلی این شرکت، هاوارد شولتز (Howard Schultz) با پیشنهاد فروش قهوه و اسپرسو نوشیدنی، در کنار قهوه خام، به جمع شرکا پیوست. در آن زمان اکثر مردم معتقد بودند که قهوه باید تنها در منازل افراد تهیه شود، لذا پیشنهاد شولتز از جانب سه شریک دیگر پذیرفته نشد، از نظر آنها ورود به عرصه فروش نوشیدنی، باعث انحراف مسیرشان شده ومانع از رسیدن به هدف مورد نظرشان می‌گشت.

پس از آن در سال ۱۹۸۵، شوالتز به تنهایی یک سری کافی شاپ زنجیره‌ای را تحت نام «ایل جورناله» (Il Giornale) تأسیس نمود. در سال ۱۹۸۷ مالکان استارباکس حق امتیاز فروشگاه‌های خود را به شولتز واگذار نمودند. شولتز به سرعت این دو مجموعه را با هم ادغام نمود و به گسترش کافی‌شاپ استارباکس در کشورهای مختلف مشغول گشت.

اولین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس در همان سال، در شهرهای شیکاگو در آمریکا و ونکوور در کانادا تأسیس شدند، در سال ۱۹۹۶ اولین کافی‌شاپ استارباکس خارج از آمریکای‌شمالی در شهر توکیو در ژاپن راه اندازی شد. در سال ۱۹۹۸ فروشگاه‌های این شرکت در کشور بریتانیا نیز با استقبال فراوان روبرو شد. در ماه آوریل سال ۲۰۰۳، قهوه‌های استارباکس به عنوان بهترین قهوه در سیاتل انتخاب شد و تعداد شعبه‌های آن در سراسر جهان به ۶۴۰۰ عدد رسید.
استارباکس و محبوبیت جهانی

موفقیت استارباکس تنها به کشور آمریکا محدود نبوده و نیست، بلکه این نام محبوبیت و موفقیت جهانی دارد. امروزه در خیابان‌های مختلف بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، کافی‌شاپ‌های استارباکس به چشم می‌خورد.

عمده شهرت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس، منوی اختصاصی آنهاست که در آن تنوع قهوه‌ها بسیار زیاد است؛ در نتیجه به منظور آسان‌تر شدن انتخاب نوع و طعم قهوه برای مشتریان و همچنین امکان تست ترکیبات مختلف، منوها به صورت هفتگی تغییر می‌کنند.

علاوه بر قهوه، نوشیدنی‌های گرم دیگر همچون کاپوچینو و لاته‌ها (که مایه اصلی همگی آنها از اسپرسو تشکیل شده‌است)، شکلات گرم، کِرِم‌ها و شربت‌هایی با طعم‌های مختلف که فاقد اسپرسو می‌باشند، نیز در شعبات مختلف استارباکس سرو می‌شوند. در فصل زمستان نوشیدنی‌های گرم محبوب‌ترین پیشنهاد کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس است، برخلاف گرمای تابستان که ترکیبات مختلفی از قهوه و طعم‌های دیگر به همراه شیر، شکر و یخ خرد شده اصلی‌ترین انتخاب مشتریان را تشکیل می‌دهند.

http://www.coffeeeshop.com

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان شبانه روزی
از طریق واتساپ ارسال کنید